ТӔССАГ УАВӔР

ХЪОДЗАТЫ Ӕхсар

Национ æвзагæн æппæтæй тæссагдæр у, рæзыны фадат ын куы нал вæййы, царды лыстæг хъуыддæгты йеддæмæ дзы куы никуыуал фæпайда кæнынц, уæд уый.
Ксавье Норт

1998 азы кӕрон Дзасохты Алыксандр нӕ культурӕйы кусджыты бахуыдта ресторан «Владикавказ»-мӕ – республикӕйы президенты бынат кӕй бацахста, уымӕ гӕсгӕ йӕ бафӕндыди сфӕлдыстадон интеллигенциимӕ ӕртӕ чъирийы уӕлхъус абадын. Уым радзурын мӕ фӕсонӕрхӕджы дӕр нӕ уыди, фӕлӕ мын фынджы хистӕр Узегаты Солтан ӕвиппайды ныхасы бар радта, ӕмӕ ма цы акодтаин? Загътон мӕ хъуыдытӕ цыбырӕй: социалон-экономикон фарстатӕм, ома адӕмы хойрӕгтӕй, дзаумайӕ, цӕрӕнуӕттӕй ӕфсадынмӕ ӕнӕмӕнг ӕргом здахын хъӕуы. Мыстытӕ, уырытӕ, уаллӕттӕ, мӕлдзыджытӕ дӕр ма зымӕгмӕ ӕвӕрӕнтӕ куы скӕнынц. Фӕлӕ, зӕгъын, ныртӕккӕ ирон адӕмӕн ӕппӕтӕй ахсджиагдӕр у сӕ национ цӕсгом (ӕвзаг, ӕгъдӕуттӕ, фарн) бахъхъхъӕнын, ӕмӕ хъуамӕ уыцы хъуыддаг нӕ ног хицауадӕн суа йӕ куысты сӕйраг нысан ӕмӕ йыл куса ӕвӕлмӕцгӕйӕ.
Ацы хабарыл иуцасдӕр куы рацыд, уӕд иу бон «Энциклопедия афоризмов», зӕгъгӕ, уыцы чиныг фӕлдӕхтон ӕмӕ дзы ахӕм ныхӕстӕ бакастӕн: «Честь нации дороже, чем блага нации». Йӕ автор та АИШ-ы 28-ӕм президент Вильсон Томас Вудро.
Фӕстӕдӕр, ног цъылын мӕрзаг у, зӕгъгӕ, уыцы ӕмбисонд зӕрдыл даргӕйӕ, сӕрмагонд фыстӕг дӕр ныффыстон Дзасохы-фыртмӕ, не ‘взаг ӕмӕ нӕ наци иумӕйагӕй цы уавӕры сты, уый тыххӕй, фӕлӕ, нӕ раздӕры хицӕуттау, ай дӕр ахӕм хъуыддӕгтӕм йӕ хъус нӕ дардта, йӕ тутт, былдауӕн риторикӕйӕ авд азы дӕргъы «рӕвдыдта» адӕмы.
Нӕ литературӕ ныртӕккӕ ӕрцыд йӕ боны фыддӕртӕм. Мӕ ныхас литературӕйы койтӕй уымӕн райдыдтон ӕмӕ, Виктор Гюгойы загъдау, адӕмӕн аргъ фӕкӕнынц йӕ литературӕмӕ гӕсгӕ, стӕй дзырдаивад нацийы зӕрдӕ кӕй у, уый зындгонд хабар у. Ам ӕрымысын ӕмбӕлы Адам Мицкевичы хъуыды дӕр: «Литературӕ райгуыры адӕмы уды ӕрфытӕй».
Тынг тӕссаг уавӕры ис абон нӕ ирон дзырдаивад. Фурдмӕ алырдыгӕй къада-дӕттӕ, ирд суадӕттӕ куы нал цӕуой, уӕд боныфӕстагмӕ ӕнӕмӕнг бахуыскъ уыдзӕни. Нӕ литературӕ рӕзгӕ фӕлтӕрӕй кӕй бавдӕлон, уымӕн йӕ сӕйраг аххосаг: нал ис ирон скъола. Ныххурх ӕй кодтой XX ӕнусы 60-ӕм азты. Йӕ марджытимӕ та сиу сты уӕдыккон хицӕуттӕ, йӕ нацийы удӕй йӕхи уды къоппа, йӕ бӕрзонд хъарм бынат зынаргъдӕр кӕмӕн уыд, уыдон. Ӕмӕ авдӕны сабийы йӕ мады дзидзийӕ куыд баиртасай, афтӕ кӕстӕртӕ фӕиппӕрд сты сӕ нацийы стырдӕр фарнӕй – сӕ мадӕлон ӕвзагӕй. Адӕймагӕн ӕнахъомӕй йӕ туджы, йӕ зӕрдӕйы, йӕ зонды цы ‘взаг ӕрцӕры, уый скъолайӕ атардтой ӕмӕ йын лӕгдыхӕй ӕппӕтхъом уырыссаг ӕвзаг райсын кодтой. Уыцы хъуыддагмӕ се ‘ххуысы хай бахастой не ‘нӕфенд, ӕнӕджелбетт ныййарджытӕ дӕр. Гъемӕ ныр уынут: литературӕйырдӕм здӕхт чи у, уыдон уыцы ‘взагыл фыссыныл сбӕндӕн сты, сӕ уацмыстӕ ӕнӕкъуылымпыйӕ цӕуынц периодикон мыхуыры, хицӕн чингуытӕй. Фӕлӕ дзы стыр уырыссаг литературӕйы дерджызы Гайтойау кӕнӕ Къибирты Тимурау исчи фесгуыха, уый мӕ нӕ уырны. Уымӕн ӕмӕ национ мӕрӕй фӕиппӕрд сты, ӕддӕрӕгон мӕрмӕ та хӕццӕ нӕ баисты. Национ бӕзнаг саумӕры сой ӕмӕ цӕхх цы буары нӕ ахъарой, уый мӕлдзой у, цӕрӕццаг уӕвӕн ын нӕй. Калоты нудӕсаздзыд цӕхӕрцӕст поэт Хазби дзӕгъӕлы нӕ куырдта йӕ ныййарӕг зӕххӕй: «О нӕ зӕхх, цӕрынӕн мӕ ныййардтай ӕмӕ мын дӕ урс ӕхсырӕй ратт!» «Урс ӕхсыр» – уый у ирон мады дзидзийы хъуыртт, авдӕны зарӕджы удӕхцон мелоди, Нарты, Даредзанты ӕмӕ Царциаты эпосты, аргъӕутты, таурӕгъты, ӕмбисӕндты, уыци-уыциты, хъӕлдзӕг ныхӕсты зонд ӕмӕ фидыцтӕ, Къостайы, Секъайы, Арсены, Цоцкойы, Елбыздыхъойы, Къубалты Алыксандры, Созыры, Бласкайы, Малиты Георгийы, Ӕрнигоны, Нигеры, Алиханы, Чермены, Куыдзӕджы, Созырыхъойы, Гафезы, Грисы, Цӕрукъаты Алыксандры, нӕ литературӕйы иннӕ зиууӕтты бӕркад. Мадӕлон ӕвзаджы урс ӕхсыр-бӕркадӕй ӕнӕхай кӕй бындартӕ фӕвӕййынц, уыдонӕн сӕ рӕзӕнтӕ ист ӕрцӕуынц ӕмӕ, дымгӕ иу ранӕй иннӕ ранмӕ кӕй фӕрахӕсс-бахӕсс кӕны, ахӕм ӕврӕгътау ӕнӕсӕрфат хъеллау байдайынц.
Национ скъола нӕй, уӕд нӕй национ литературӕ, национ театр, зарӕг, кафт, наци-он культурӕ иумӕйагӕй. Уый дунейы номдзыд лӕгтӕй бирӕтӕ загътой. Ӕниу дардмӕ цы цӕуӕм? Мӕнӕ цы дзурынц ӕнусы дӕргъы нӕ ирон ахуыргӕндтӕ, фысджытӕ, ӕнӕуи адӕм:
Дзасохты Гиго: «Народ, не имеющий своей школы и своей науки, не может иметь и своей литературы» (Брытъиаты Е. Уацмыстӕ. 2-аг том. Чиныгуадзӕн «Ир», 1982, 243 ф.).
Тыбылты Алыксандр: «Размӕ нӕ ацӕудзыстӕм, нӕ зонд не стыхджын уыдзӕн, йӕ фисынтӕ йын нӕхи ӕвзагыл куынӕ самайӕм, уидӕгтӕ йын нӕхи ӕвзагыл куынӕ сфидар кӕнӕм… Уымӕ гӕсгӕ нӕ тынг зӕрдиагӕй хъӕуы базилын не ‘взагмӕ ӕмӕ йын ӕппӕты разӕй скъолаты, цы аккаг у, ахӕм бынат скӕнӕм» (1924 аз. Тыбылты А. Уацмы-сты ӕмбырдгонд. Цхинвал. 1988,13 – 14 ф.).
Абайты Вассо: «Без национальной школы, хорошо поставленной на научную ос-нову, нам нельзя существовать. Мне удалось убедить в этом Владикавказское руковод-ство, и они мне обещали всячески помогать» («Мах дуг», 2000, № 11–12).
Нафи: «…если будет у нас средняя школа с осетинским языком обучения, то она станет решающим звеном в нашей заботе о сохранении родного языка, даст мощный сти-мул его развитию и неограниченному функционированию. Такая школа у нас была в 20 – 30-е годы и успешно функционировала. Возрождение её требует всего лишь осознанной воли народа и небольших усилий от нашей интеллигенции. И если мы перейдем от крик-ливой суеты к продуманным практическим действиям…, то ситуация существенно изме-нится за считанные годы (6–10 лет). И в этом случае мы сумеем спасти наш язык от забве-ния, а он в свой черед спасет нас от этнического угасания и исчезновения» («Южная Осетия», 14.06.1997).
Къӕбысты Рутен: «По вопросу исторической судьбы нашего языка на сегодня мы доведены до такого состояния, когда просто диктуется необходимость объявления тоталь-ной мобилизации всех возможностей, всего населения, –начиная от семьи и кончая звень-ями органов государственного управления, общественными организациями, учебными заведениями – работать, не покладая рук, над сохранением нашего языка. Родной язык – это жемчужина нации» («Южная Осетия», 25.06.2005).
Джыккайты Шамил: «Наш язык для многих стал чуждым и недоступным. Его изучение в школах оставляет желать лучшего. В литературу мало приходит свежих сил. На языке титульной нации не ведется делопроизводство. По Конституции республики он является государственным, но практически не становится языком парламента и правосу-дия…
Наступило время создания национальной школы. Если язык коренного населения Осетии найдет своё место в сфере общественной жизни, то его знание станет необходи-мым и престижным» (СO, 20.08.02).
Тахъазты Харум: «Ирон ӕвзаг цалынмӕ ӕрмӕстдӕр гӕххӕттыл пад- дзахадон ӕвзаг уа, цалынмӕ йын ӕцӕг паддзахадон ӕвзаджы статус, ӕцӕг паддзахадон ӕвзаджы бартӕ ӕмӕ хӕстӕ нӕ раттӕм,уӕдмӕ йын нӕ фӕсивӕды, нӕ адӕмы цӕсты йӕ кад дӕр ӕмӕ йӕ ахуыр кӕныны хъуыддӕгтӕ дӕр нывыл сӕвӕрын нӕ бафтдзӕни нӕ къухы» («Мах дуг», 2006, № 5).
Дзасохты Музафер: «Пора осознать, что для развития нашего языка надо прини-мать немедленно меры, в первую очередь перейти на преподавание всех предметов на осетинском языке в объеме неполной средней школы» («Мах дуг», 2006, № 5).
Бзарты Руслан: «Ӕнӕмӕнг бакӕнинаг хъуыддӕгтӕ: паддзахады фӕкӕсын хъӕуы ирон ӕвзагмӕ, хъуамӕ закъоны ӕххуысӕй хъахъхъӕд цӕуа; хъуамӕ ӕхсӕны царды, культурӕйы, куыстады къабӕзты йӕ гӕнӕнтӕ, йӕ авналӕнтӕ фӕуӕрӕхдӕр уой; саразын хъӕуы скъолайы агъоммӕйы кусӕн- дӕттӕ, сабитимӕ иронау кӕм дзурой, ахӕмтӕ, хъуамӕ байгом кӕнӕм ирон астӕуккаг скъолатӕ, уӕлдӕр скъолаты та хъуамӕ уа ирон хайӕдтӕ ӕмӕ къордтӕ, саразын хъӕуы терминологион ӕмӕ ономастикон къамистӕ; ирон ӕвзаг ахуыр кӕныны хъуыддаг хъуамӕ нывыл ӕвӕрд ӕрцӕуа уырыссаг ахуыргӕнӕндӕтты. Уырыссаг ӕмӕ ирон ӕвзӕгтӕ хъуамӕ ӕмгуыст кӕной, хъуамӕ дзы иу иннӕйы фӕндӕгтӕ ма ‘хгӕна, цӕвиттон, хъуамӕ республикӕйы ӕцӕг билингвизм уа» («Адӕмон Цӕдис», 1990, № 3).
Ӕлборты Хадзы-Умар: «Иу таурӕгъы рагон зӕронд лӕг афтӕ дзуры: «Зӕрӕмӕджы, дам, иухатт, бирӕ ӕнусты размӕ, Сихъоты ног чындз донмӕ рацыди… Ӕвиппайды чындз ауыдта сызгъӕрин цъиу, бӕрзонд тахти арвыл ӕмӕ сызгъӕринау ӕрт-тывта хуры сӕууон тынтӕм. Ахӕм ӕнахуыр диссаг фенгӕйӕ, чындз дзыхълӕуд фӕкодта. Цъиу ленкгӕнӕгау йӕхи рауагъта ӕмӕ йӕ уӕхскыл ӕрбадт. Йӕ къух систа чындз, цъиуы ӕрдауон, зӕгъгӕ, фӕлӕ базырты бӕсты йӕ къухы бафтыди чиныг. Райста йе уӕхскӕй чиныг, сызгъӕринӕй фыст чиныг ӕмӕ йӕ бахаста сӕ мӕсыгмӕ ӕмӕ радзырдта хабар. Чиныг бавӕрдтой мӕсыджы ӕмӕ йӕ хъахъхъӕдтой мыггаджы хӕзнай- ау, мӕсыг та сси уӕдӕй фӕстӕмӕ дзуары бынат».
Цы зӕгъинаг нын у уымӕй рагон таурӕгъ? Уый, ӕмӕ нӕ фыдӕлтӕм раджы дӕр, «бирӕ ӕнусты размӕ», кӕй уыди чиныг, фыссынад ӕмӕ сӕ бынтон кӕй нӕ байрох, баз-зади йӕ кой ӕмӕ йӕ агуырдтой талынг ӕхсӕв хуры тынау. Фыны фенӕгау сӕм хуымӕтӕджы нӕ, фӕлӕ сызгъӕрин маргъы хуызы дӕр уымӕн рацыди, кӕм ӕй бафснайдтой, уый та сын сси «дзуары бынат», кувӕндон. Ӕрмӕстдӕр тынг зынаргъ чи уа лӕгӕн, уымӕ йын уыдзӕн ахӕм ахаст» (Ӕлборты Хадзы-Умар. «Чинаг – царды айдӕн». Дзӕуджыхъӕу, Ир, 2009, 177 ф.).
Борсӕты Таймураз: «…хъуамӕ закъонмӕ гӕсгӕ паддзахадон разамонджытӕй (президент уа, министр уа ӕви мэр уа) домикам, цӕмӕй ӕвзаджы уавӕрыл тыхсой, кусой. Уый комкоммӕ сӕ хӕс у, закъон сӕ домы!!! Мах та уыцы уаргъ ӕнӕбон зӕрӕдтӕ ӕмӕ ахуыргӕнджыты ӕккой скодтам. Куыд ис афтӕ гӕнӕн! Паддзахадон ӕвзаг хъуамӕ пад-дзахад хъахъхъӕна, хъуамӕ йыл паддзахад ауда. Уый айдагъ мах фӕндон нӕу. «Уӕрӕсӕйы адӕмты ӕвзӕгты тыххӕй» закъоны фыст ис: «Языки народов РФ – нацио-нальное достояние Российского государства… Государство на всей территории РФ спо-собствует развитию национальных языков, двуязычия…» («Мах дуг», 2006, № 5).
Хачырты Анзор: «Пока мы не введем всеобщее обучение в школе осетинского языка и не сделаем это одним из приоритетных предметов, ничего не получится… Если это национальная осетинская государственность, то почему осетинский язык наравне с русским не является государственным? Он объявлен, но в школах не изучается как обяза-тельный для всех» («Стыр Ныхас», 1997, № 5).
Къусраты Анатоли: «В образовательном обществе все общественные структуры являются образовательными системами. Одной из важнейших систем является семья. Все это общие тенденции и здесь нужно добавить, что образование должно быть ярко нацио-нальным, воспитывающим в духе национальной идеи. В этом смысле образование являет-ся основой национально-государственного строительства» («Стыр Ныхас», 1997, № 5).
Тлатты Ӕмзор: «Фыццаджыдӕр, йӕхи ирон чи хоны, уый хъуамӕ дзура иронау, стӕй йӕ кӕстӕрты дӕр ахуыр кӕна, уыцы фӕткыл. Ӕппӕт скъолаты дӕр ахуыр хъуамӕ цӕуа мадӕлон ӕвзагыл фыццаг къласӕй фӕстӕмӕ. Ацы хъуыддаджы фӕдыл хицауады-рдыгӕй ӕнӕмӕнг саразын хъӕуы бӕлвырд мадзӕлттӕ. Уӕлдӕр ӕмӕ астӕуккаг сӕрма-гонд ахуыргӕнӕндӕттӕм цӕугӕйӕ хъуамӕ алчи дӕр дӕтта фӕлварӕнтӕ ирон ӕвзаг ӕмӕ литературӕйӕ» («Мах дуг», 2002, № 1).
Хъамболты Тамерлан: «В последнее время нам настойчиво называют виновника этих бед. Оказывается, это семья! Выходит, это только по вине родителей, которые не го-ворят со своими детьми на родном языке, он погибает. При этом нам предлагают отка-заться от идеи национальной школы, которая, оказывается, абсолютно не нужна. Даже изучать язык в школе излишне! Интересно, руководители, формулирующие такие мысли, действительно не отдают себе отчёт в том, насколько их заявления пагубно отражаются на общественно-психологической обстановке, на умонастроениях людей, особенно молодежи? От кого, от каких родителей эти руководители требуют, чтобы они передавали осетинское языковое наследие подрастающему поколению? От тех 25 – 35-летних осетин, большинство из которых сами уже не очень хорошо владеют родным языком, а многие в лучшем случае только понимают его? Которые не в состоянии помочь своим детям даже выполнить домашнее задание по осетинскому языку, а не то, что самим учит их языку? Не думаю, что такая позиция связана с катастрофическим отрывом от реальности. Скорее речь идет о неуклюжей попытке снять бремя ответственности за состояние осетинского языка с государства и, естественно, с себя лично, переложив её на плечи семьи» («Пульс Осетии», 2010, № 4).
Дойаты Мурат: «Чтобы сохранить осетинский язык, нам не нужно призывать друг друга говорить по-осетински. Нужны меры государственного масштаба. Нам срочно необходимы осетинские детские сады и осетинские школы! Их нет на сегодняшний день, но необходимо их срочно создавать. Это должно сделать руководство Осетии (под нашим с вами давлением). Это будет непросто, но надо проявить волю… Я – за РАВНОПРАВИЕ осетинского и русского языков в Осетии… 50% детских садов и школ Осетии должны быть осетинскими (преподавание всех предметов на осетинском и углубленное изучение русского языка), а 50% – русскими (преподавание всех предметов на русском языке и углублённое изучение осетинского). Это будет, во-первых, справедливо, а, во-вторых, это отвечает интересам осетинского народа в плане сохранения своего языка» («Дарьял», 2009, № 6).
Хозиты Петр: «Ис ма уӕвӕн ирон скъолайӕн ӕви нӕй? Абон нӕ национ хиӕба-рынад цы ӕмвӕзадыл лӕууы, уымӕ гӕсгӕ зын у ацы фарстӕн дзуапп раттын. Зын у, фӕлӕ ноджы зындӕр та у, никуыуал уыдзӕни, зӕгъгӕ, ууыл сразы уӕвын. Чи ма йӕ скӕндзӕни? Ныртӕккӕ ма цы ацӕргӕ ирон фӕлтӕр баззад, уыдон йеддӕмӕ ничи. Нырма ис, скъолатӕ оригиналон ӕрмӕгӕй чи сифтонг кӕна, ахӕм сфӕлдыстадон кусджытӕ. Нырма ис, ирон скъолайы ахадӕн ӕххӕстӕй чи ӕмбары ӕмӕ уыцы хъуыды царды рауадзынмӕ кӕй разӕнгард кӕны, интеллигенцийы ахӕм минӕвӕрттӕ. Уыдон нырма кӕнынц ирон скъолайы, ирон ӕвзаджы, ирон фарны кой. Бирӕ хатт уӕлӕнгай, ӕрмӕст эмоцион ныхас, фӕлӕ уӕддӕр кой кӕнынц, ӕмӕ уыцы кой кӕмдӕр хъуысы. Фӕлӕ цы уыдзӕни 20 – 30 азы фӕстӕ? Уыцы адӕмӕн сӕ физикон цардимӕ сӕ идейӕтӕ, сӕ тыхсты сӕр дӕр фӕуыдзысты. Уыдон сты, ирон артдзӕстӕй ма абоны онг чи ӕрхӕццӕ, уыцы фӕстаг фӕлтӕр. Абоны уавӕрты уый ӕнгӕс фӕлтӕр райгуырынӕн дарддӕр ӕрдзон царды бындур нал ис. Уымӕ гӕсгӕ баззад иу фадат – цалынмӕ ацы фӕлтӕр удӕгас у, уӕдмӕ ног ирон скъолайӕн уавӕртӕ саразын ӕмӕ бындур ӕрӕвӕрын» («Мах дуг», 2007, № 4).

* * *
Цӕмӕн дӕ бахъуыд утӕппӕт цитатӕтӕ, зӕгъгӕ, афтӕ бафӕрсӕг уыдзӕн, ай-гъай. Мӕ дзуапп: уымӕн ӕмӕ нӕ адӕммӕ – ӕппӕты уӕллагдӕр хицауӕй ӕхсӕвгӕсы онг – ныхас нӕ хъары. Зонын ӕй, аргъуан къуырмайӕн дыууӕ хатты нӕ цӕгъды. Нӕ адӕмы къуырма схонын мӕ бон нӕу. Фӕлӕ дӕ, къуырма нӕ уӕвгӕйӕ, хъусын куынӕ фӕнда, уӕд уый та ноджы стырдӕр замана у. Гъемӕ, ӕвӕццӕгӕн, нӕ интеллигенцийы ӕндӕр исты ӕрымысын хъӕуы.
Хъуамӕ Нарты Сосланау сӕдӕ хъуытазы ӕмӕ сӕдӕ мырмыраджы самал кӕной, ӕмӕ уыдон «алы ‘взӕгтӕй куы суасой», уӕд нӕ хицӕуттӕм кӕд исты бахъарид, кӕд нӕ адӕм адӕмы хъӕр бамбариккой.
Мӕнӕн уал ӕрмӕст ӕвддӕс хъуытазы бафтыди мӕ къухы. Фӕлӕ ма сӕм бафтауӕн ис, цал сты, уал ахӕмы. Национ скъола саразын кӕй хъӕуы, уый тыххӕй дыууиссӕдз азӕй фылдӕр дзурынц ӕмӕ фыссынц дыууӕ Ирыстоны хуыздӕртӕ. Фыссынц иугӕйттӕй, фыссынц къордтӕй. Фӕлӕ сын мурмӕ дӕр ничи ницӕмӕ ӕрдары сӕ фӕдисхъӕр. Бӕрзонд бынӕттӕ чи ахсы, уыдонӕн ирон ӕвзаг ӕцӕгӕлон у, нӕ сӕ хъӕуы. Уымӕн хорз ӕвдисӕн у, 2010 азы мартъийы 30-ӕм боны газет «Рӕстдзинад» цы хабар фехъусын кодта, уый. Цӕвиттон, сенсаци: республикӕйы парламенты ӕмбырды, дам, бюджетон комитеты сӕрдары хӕдивӕг Хӕдарцаты Аслӕнбег радзырдта иронау. Газеты ноджы бакӕсӕн ис, парламенты сӕрдар Хабыцты Ларисӕйы ныхӕстӕ: «Цӕгат Ирыстоны дыууӕ паддзахадон ӕвзаджы кӕй ис, уымӕ гӕсгӕ ӕмбырды архайджытӕн ис иронау ныхас кӕныны бар» (баххах ӕй кодтон ӕз. – Хъ. Ӕ.)
Арфӕ уын кӕнын ме ‘мирон адӕм! Паралментаритӕн «иронау ныхас кӕныны бар» рардӕуыди «демократон барадон паддзахад Республикӕ Цӕгат ирыстоны – Аланийы» (афтӕ фыст ис ацы «паддзахады» бындурон закъоны – Конституцийы), фӕлӕ йӕ депутаттӕ нӕ зыдтой, ӕмӕ сын ӕй сӕ спикер бамбарын кодта. Паддзахадон ӕвзагыл дзурын сӕ хӕс кӕй у, уый та сын цымӕ чи бамбарын кӕндзӕни?
Къостайы койтӕ дӕр нӕ хицӕуттӕ стыр ӕмбырдты кӕд уыцы разӕнгардхуызӕй фӕкӕнынц, уӕддӕр зын раиртасӕн нӕ вӕййы, былалгъӕй кӕй дзурынц, йӕ «Ирон фӕн-дыр» ын ӕрмӕст ӕрыхъусӕггагӕй кӕй зонынц, сӕ бон ӕй бакӕсын ӕмӕ бамбарын кӕй нӕу. Зӕгъӕм, нӕ раздӕры президент Дзасохты Алыксандр «Литературная газета»-йы Къостайы 150 азы юбилеймӕ иу сыдывд уац рауагъта ӕмӕ Ирыстоны хуыздӕры тыххӕй иунӕг ног ныхас зӕгъын дӕр йӕ бон нӕ баци. Сӕйрагдӕр та: йе ‘ргом сарӕзта поэты уы-рыссаг уацмыстӕм, уымӕн ӕмӕ йын «Ирон фӕндыр»-ы ӕвзаг хатиагӕй уӕлдай нӕу. Афтӕ у нӕ иннӕ чиновникты хабар дӕр. Ӕмӕ дӕ адӕмы литературӕйӕн куы ницы ‘мба-рай, уӕд йӕ сӕрыл хъуамӕ куыд сдзурай?

Ирон скъола саразын кӕй хъӕуы, уый тыххӕй фӕдзырдтон, фӕлӕ ныр мӕ ныфс бынтондӕр асаст. Уӕрӕсейы Паддзахадон Думӕ талф-тулфӕй кӕй ацарӕзта ӕмӕ Путин ӕвӕстиатӕй йӕ къух кӕм бавӕрдта, уыцы закъон рауадзыны фӕстӕ (Уӕрӕсейы адӕмты мадӕлон ӕвзӕгтӕ скъолаты бархийӕ ахуыр кӕныны тыххӕй) ВВП-мӕ арвыстон сӕрма-гонд фыстӕг. Уыди дзы ахӕм ныхӕстӕ: «Доверять выбор языка родителям, которых в те-чение 70 лет советской власти пичкали идеями интернационализма, создавая «новую ис-торическую общность – советский народ», – это прямой путь к полной потере каждого малочисленного народа национального самосознания, идентичности. Нетрудно догадать-ся: цель инициаторов данного закона – поправить тяжелую демографическую ситуацию, сложившуюся в России, за счёт русификации инородцев…»
Ныр, кӕй зӕгъын ӕй хъӕуы, ирон скъола саразыны хъуыддагыл ӕппындӕр зӕрдӕ дарӕн нал и.
Уӕрӕсейы хицауадӕн чысыл адӕмты суырыссаг кӕнын сӕ ахсджиагдӕр хӕстӕй иу кӕй у, уый ӕмбӕхсгӕ нӕ кӕнынц, бӕрзонд бынӕттӕ чи ахсы, уыцы чиновниктӕ дӕр ӕмӕ политиктӕй дӕр бирӕтӕ. Мӕнӕ уын великодержавный шовинисттӕн сӕ бынӕй-ласгӕтӕй иуы ӕцӕг цӕсгом: «Почти все теракты на территории России так или иначе связаны с уроженцами Северного Кавказа. Миллиарды, которые туда вкачивает государство для налаживания мирной жизни, раздражают жителей других российских регионов. Но Северный Кавказ – это Россия. Нужна ли там особая политика?..
Самый простой вариант – отделить республики Северного Кавказа. Вполне вероятно, что к этому всё и придёт, ведь сепаратизм – объективная тенденция развития мирового политического пространства, которое всё чаще дробится на национальные страны. Однако пока что к этому не готовы ни большая часть населения, ни федеральные власти, ни местные элиты, целиком зависящие от дотаций из Москвы. Кроме того, таким образом будет создан форпост для привнесения в мусульманские регионы – Татарстан, Башкирию и др. – идей радикального ислама. Можно последовать варварскому примеру товарища Сталина и выслать все неугодные народы в наименее приспособленные для жизни регионы. Но все мы сейчас видим, что из этого вышло.
Наиболее цивилизованный путь – попытаться ассимилировать жителей этого реги-она. Для этого у государствообразующей нации должен быть адаптационный потенциал: более высокий уровень культуры, развития, притягательности и т.д. При этом необходимо обеспечить неукоснительное исполнение закона для всех граждан, несмотря на национальность. Пока же приехавшие с Кавказа дети тамошних власть имущих считают нормальным гарцевать на купленных за отцовские деньги автомобилях, вести себя агрессивно и неуважительно, зная, что в случае задержания их освободят из полиции родственники. В их представлении это нормальная традиционная практика – выкуп заложника. Пока подобный подход к законодательству будет сохраняться, приучить горцев вести себя согласно действующим у нас правилам не получится» (Дмитрий Орешкин, политолог, член Совета при Президенте РФ по содействию развития институтов гражданского общества и правам человека. Аиф, 2013, № 52.).
Ноджы карздӕр ныхӕстӕ та Дмитри Рогозин загъта. «Новая газета» 2013 азы 120-ӕм номыры фыста: «Дмитрий Рогозин снялся в своё время в ролике, где призывал очи-стить наши города от грязи, а под грязью понимались кавказцы. Он после этого отправил-ся не в тюрьму, а в Брюссель, послом при НАТО». Жириновский, Грызлов ӕмӕ ноджы бирӕ бӕрнон кусджытӕ ксенофобийы низӕй рынчын кӕй сты, уый кой нал кӕнын. Ацы темӕ сӕрмагонд ныхасы аккаг у.

* * *
Алы ног хицау дӕр цыдӕр ӕнахъинон программӕтӕ ӕмӕ «национ проекттӕ» ӕрымысы йӕ рейтинг фӕуӕлбыл кӕныны охыл. Фӕлӕ йын йӕ бынат ӕндӕр куы бацах-сы, уӕд раздӕры программӕтӕ ӕмбойны ӕрбадӕлдзӕх вӕййынц. Цы фӕци, зӕгъӕм, нӕ фыццаг президенты «ӕвӕджиау» ӕрхъуыды «Ирыстоны нефть»? Йӕ рейтинг уӕлӕмӕ тӕрыны хъуыддаджы нӕ «планетарон дипломат» Дзасохы-фырт та ноджы байтамандӕр басгуыхт – Ирыстонӕй, дам, европӕйаг республикӕ аразын. Гъемӕ йӕхӕдӕг дӕр ӕмӕ йӕ фӕстӕ бындарӕн кӕй ныууагъта, уый дӕр цы «хъазуатон куыст» бакодтой, уый федтам.
Афтӕ, гъе. Нӕ царды бонтӕ ӕрвитӕм мифтӕм хъусгӕйӕ.
Миф у, иуахӕмы Мамсыраты Таймураз Александр Прохановимӕ йӕ интервьюйы цы ныхас загъта, уый дӕр (джиппы йӕ рауагъта газет «Завтра», уый фестӕ фӕзынди ноджы цалдӕр газеты): «Осетин – это звучит гордо». Стыр ныхас, дам, хъӕдбыны дӕр нӕ фидауы. Нӕ хицӕуттӕ та стыр, хъал ныхӕстӕй иудадзыг адӕмы зӕрдӕтӕ ныхтой. «У нас мощная корневая система». Уый нӕ раздӕры культурӕйы министр Хӕбӕлаты чызг срӕцыгъта иу стыр ӕмбырды (кӕс газет «Пульс Осетии», 2014, № 48). Бар-ӕнӕбары мӕ зӕрдыл ӕрлӕууыд япойнаг фыссӕг, дунеон литературӕйы классик Акутагава Рюноскейы хъуыды: «Мы больше всего гордимся тем, чего у нас нет».
«Массовое перемещение сельских жителей в город – преобладающая закономер-ность периода перехода от аграрной цивилизации к индустриальной… Сам же переселе-нец оказывается человеком без корней, без настоящей культуры». Ацы ныхӕстӕ цыма уӕрӕсейаг журналист, экономикон наукӕты доктор Отто Лацис сӕрмагондӕй ирӕтты тыххӕй загъта. Ист та сты чиныг «Зачем мы верим в Россию»-йӕ (Минск, «Харвест», 2009, 353 ф.). Ирӕттӕ сӕ хъӕутӕ ныууагътой ӕмӕ Дзӕуджыхъӕумӕ ныххӕррӕтт ластой. Ӕмӕ дзы цы сойтӕ смарзтой, уымӕн хорз ӕвдисӕн сты республикӕйы сӕйраг социолог Дзуццаты Хасаны иртасӕн куыстытӕ. Иу дӕс азы размӕ дзы райстам интервью ӕмӕ нын афтӕ загъта: Дзӕуджыхъӕуы цӕрӕг ирӕттӕн сӕ 35 проценты мадӕлон ӕвзагыл нымайынц уырыссаг ӕвзаг. Уыцы нымӕцыл ӕрвылаз бафты 2 проценты. Афтӕ, мӕ хуртӕ: «осетин – это звучит гордо». Кӕддӕр Къостайы фӕдисхъӕр райхъуыст: «Оххай-гъе! Не знаг нӕ былмӕ фӕтӕры, кадмӕ бӕлгӕйӕ ӕгадӕй мӕлӕм…» Ехх, Къоста, Къоста… Дӕ бындарты былмӕ нал тӕры се знаг-ассимиляци, былмӕ раджы ӕрцыдысты тард – иу къахдзӕф ма ӕмӕ сӕрсӕфӕнмӕ асхъиудзысты. Стӕй де ‘мдугон ирӕттӕ «кадмӕ бӕлгӕйӕ» мардысты, абоны ирӕттӕ та кадмӕ дӕр нал бӕллынц, ӕгадӕй, фидиссагӕй мӕлынц. Ӕмӕ ахӕм уавӕры, «осетин – это звучит гордо», зӕгъгӕ, ӕгас Уӕрӕсейыл айхъуысын кӕн – уымӕн, ӕвӕдза, стыр ныфс хъӕуы.
2010 азы 8 июны «Рӕстдзинад» йӕ фыццаг фарсыл, стыр цины уацау, ставд дамгъӕтӕй фехъусын кодта Мамсыраты Таймуразы ныхӕстӕ: «Мамысоны ком Ирысто-нӕн суыдзӕн алӕмӕты бынат». Ацы хъуыдыйад фыццаг хатт куы бакастӕн, уӕд исдуг сӕццӕйӕ аззадтӕн, ай, зӕгъын, нӕ республикӕйы Сӕрӕн йӕ сӕр исты кодта, ӕви цытӕ дзуры цӕй «амӕлӕты кой кӕны? Бӕстондӕр куы ‘ркастӕн, уӕд мӕ чемы ӕрцыдтӕн: «амӕлӕт» нӕ, фӕлӕ, зӕгъын, алӕмӕт куы хоны Мамысоны ком. Ӕвӕдза, дзырдтӕ дӕр адӕмӕй уӕлдай не сты: ахъазынӕй ӕмӕ кӕрӕдзи афӕзмынӕй хуыздӕр сын мацы ратт! Мамысоны ком та ирон адӕмӕн, ӕцӕг фарны, амонды бынат куыд суа, уый нын саккаг кӕнӕд не Сфӕлдисӕг! Фӕлӕ нӕ хӕхты цӕрӕг куы нал и, адӕмӕй куы бавдӕлон сты, уӕд кӕмӕн суыдзӕн алӕмӕты бынат Мамысоны ком? Ӕддӕрӕгӕттӕн? Ӕви уыцы туристон комплекс куы фӕзына, уӕд ирӕттӕ ногӕй хӕхтӕм ныххӕррӕтт кӕндзысты?
Хъусӕг мӕм нӕй, уый зонын, ӕмӕ адӕттӕ фыссын мӕхицӕн дзурӕгау. Гъӕй-джиди, ӕппӕт ацы уынаффӕтӕ ӕмӕ пъланты разӕй куы ӕрӕвӕриккам ахсджиагдӕрты ахсджиагдӕр, ӕцӕг национ проект – нӕ наци бынысӕфтӕй бахизыны проект! Гъӕй-джиди, уыцы проекты биноныгӕй хыгъд куы ‘рцӕуиккой, уӕлдӕр цы авторты ныхӕстӕ ӕрхастон, стӕй ирон ӕвзаджы тыххӕй бирӕ азты дӕргъы цы сӕдӕгай публикацитӕ фӕзынд, уыдоны ахджиагдӕр фӕндӕттӕ! Цыфӕнды дзаума дӕр райс – кусӕнгарз, хотых ӕмӕ а. д. – исты дзы куынӕ архайай, ӕрвылбон дзы куынӕ пайда кӕнай, уӕд ыл кӕнӕ згӕ схӕцдзӕни, кӕнӕ хъуына, йе та бынтон бамбийдзӕн. Ирон ӕвзаг ныртӕккӕ цы заууаты уавӕры ис, уырдыгӕй йӕ хъуамӕ нӕ хицауад ракӕной ӕмӕ йӕ «скусын кӕной», республикӕйы йӕм закъонӕй (хуымӕтӕджы закъонӕй нӕ – Бындурон закъонӕй, Конституцийӕ) цы бынат ӕмӕ бартӕ хауы, уыдон ын раттой. Ам мӕ ныхас скъуынын ӕмӕ, фынддӕс азы размӕ мӕ иу уацы цы дзырдтон, уый ногӕй зӕгъын: «Хъуамӕ ирон ныхас хурау, фӕлмӕн къӕвдайау ахъара нӕ хуымгӕнды хайы – ирон дзыллӕйы зӕрдӕйы, нӕ царды ӕппӕт къабӕзты дӕр: бинонтӕй райдай ӕмӕ фӕу паддзахадон кусӕндӕттӕй. Ӕрмӕст уӕд суадздзӕни таутӕ, уӕд ратдзӕни тыллӕг».
Цы стыр тӕссаг уавӕры бахаудтам, уымӕн йӕ аххосӕгтӕй иу у, арӕх нӕм не ‘взӕртӕ нӕ хӕрзтӕй уӕлдӕр ӕвӕрд кӕй ӕрцӕуынц, уый. Кӕй аххосӕй? Фыццаджы-фыццаг хицӕутты аххосӕй. Уый ӕз не ‘рхъуыды кодтон – 26 ӕнусы размӕ грекъаг фило-соф Солон фӕдзӕхста, хицауы бынаты, дам дӕ куы савӕрой, уӕд фӕлитой дымысдӕрты дӕ фарсмӕ ма уадз, уымӕн ӕмӕ уыдон цы ӕнаккаг митӕ бакӕной, уый тыххӕй дӕу кӕн-дзысты аххос-джын. Уӕдӕ Библийы («Рагон фӕдзӕхст»-ы) дӕр фыстӕуы, адӕмы сӕргълӕууӕг цавӕр уа, йӕ дӕлбар кусджытӕ дӕр ахӕмтӕ вӕййынц, зӕгъгӕ.
Фӕстаг азты нӕ республикӕйы бӕрнон бынӕтты чи бадти, уыдонӕн сӕ фылдӕры нӕ адӕмы мӕт нӕ уыди, не ‘взаг кӕй сӕфы, демографийы, экологийы, миграцийы фар-статӕ нывыл кӕй не сты, уыдӕттӕ ницӕмӕ дардтой. Ӕмӕ сӕм хъуамӕ нӕ ног хицауад раздаха йе ‘ргом.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *